Сайт продается, подробности: whatsapp telegram
Скачать:TXTPDF
Статьи, рецензии, заметки. 1881 — 1902

болит в хребте.

Люди спать, а он желвей искать.

Мал чирей, да гною полон.

Мальчики в глазах.

Медведь лежа целую зиму не ест, а на весне целую корову стрескает.

Меж перстами мяса не много.

Муж любит жену здорову, а брат сестру богатую.

Муха не портит брюха, а только вычистит.

Мыло не мило, коли лицо изгнило.

Мыло серо, да моет бело.

На леченой кобылке не далеко уедешь.

На потливую лошадь всегда овод садится.

Напрасно тот больной лечится, кто здоровый бесится.

На пьянство изведано лекарство спать.

На что корова, была б жена здорова!

Не божись! кровь из носу пойдет.

Не вши едят, а гниды.

Не дивно тому, что вошь в пироге бывает.

Не ноги кормят брюхо, а брюхо ноги.

Не почесавши, чирей не сядет.

Не тот болен, кто лежит, тот болен, кто над болем сидит.

Не евши легче, а поевши лучше.

Отцы ели клюкву, а у детей оскомина на зубах.

От всего вылечишься, кроме смерти.

От доброва житья толстеют, а от дурнова худеют,

От смерти нет лекарства.

От худой курицы худыя яйцы.

От яблонки яблочко, от елки шишка.

Память в теле, мысль во лбу, а хотение в сердце.

Паршивые свиньи в Петровки ведутся.

Пар костей не ломит.

Пей кисло, ешь солено, умрешь, не сгниешь.

Пей пива больше, так брюхо будет толще.

Первая рюмка колом, другая соколом, а третья мелкими пташечками.

Печаль не уморит, а здоровье повредит.

Пить воду, вода не смутит ума.

Посадские животы толсты да коротки, а дворянские тонки да долги.

После родов женщина девять дней в гробу стоит.

После супу вина выпить, у доктора червонцы украсть (франц.).[38]

Посудка любит чистоту.

По сытому брюху хоть обухом.

По семени и плод.

По тем же ранам, да тем же салом.

По чужим ранам, да чужим салом мазать не убыточно.

Праздность и старых повреждает, а молодым не малый вред бывает.

Прежде люди были пыжики, а ныне тужики.

Пришел Мирошка на деревянной ножке.

Пьяный что бешеной.

Пьяному угоди, больному помоги, свят будешь человек,

Ржа ест железо, а печаль сердце.

Ртом болезнь входит, а беда выходит.

Руду пустить,[39] гвоздь в гроб вколотить.

Руси есть веселие пити, не может без того быти.

Русскому здорово, а немцу смерть.

Рыжи да плешивы все люди фальшивы.

Рыжий да красный человек опасный.

Рыжий да плешивый человек спесивый,

Репа животу не укрепа.

Своя болячка велик жевлак.[40]

Семеро грузив мухоморов объелись.

Сердце не дробит, голова не болит.

Сколько людей, столько и лекарей.

С жиру собаки бесятся.

Смерть найдет к чему приключиться, а лекарь чем отговориться.

Сон лучше всякого лекарства,

Сон милее отца и матери,

Сон Скрябин.

Спорынья в квашню, а тесто в шляпу.

С бабами водиться — в крапиву садиться.

С радости кудри вьются, с печали секутся,

Сыт стал и стыд узнал.

Терпи, голова, в кости скована!

Толкуй больной с подлекарем!

Тому не надобно ложиться, кто хочет от болезни свободиться.

Тяжело поднимешь, живот надсадишь.

Удалому все трынь-трава.

У кого во рту желчь, тому все горько.

У нашей Федосьи из глаз растут волосьи.

Хворого пост, а пьяного молитва до бога не доходят.

Хилое дитя середь лета зябет.

Хлеб сердце человеку укрепит, а вино возвеселит.

Холостой, что бешеной.

Цельба пьянице на столе в стклянице,

Цельба пьяному спать довольно.

Цельба голодному хлеба с водою.

Цельбоносное зелие дарование велие.

Чирей вырезал, да болячку вставил.

Чистота здоровье сохраняет, а воздержность разум укрепляет.

Чем ушибся, тем и лечись!

Щеня злое от злыя суки.

Ешь, не доедай; пей, не допивай; говори, не договаривай.

Язва от стрел глубока, а от меча широка.

В страдное время и дельник лежником, а в жиру и лежник дородный дельник.

Горяч на молоду родился,

Кто не упивается вином, тот бывает крепок умом.

Лучше страдать брюхом, нежели духом.

Боль и поросенка не щадит.

В старину бывало, собака с волком живала.

Изнимет брюхо голодуша, придет боль и ворогуша.

Пылинка не видна, да выедает глаза.

IV

Лаврентиевская летопись 1846

I. Древний текст летописи Нестора.

Лавр «ентьевская». Ипат «ьевская». Хлебн «иковская», Радз «ивиловская». Троицк «ая» I.

Иде (Андрей) в варяги и приде в Рим, исповеда, елико научи и елико виде, и рече им: «дивно видех Словеньскую землю, идучи ми семо видех бани древены, и пережьгут е рамяно, совлокуться и будут нази, и облеются квасом уснияным, и возмуть на ся прутье младое, бьються сами и того ся добьють, егда влезуть ли живи, и облеются водою студеною, тако оживуть; и то творять но вся дни не мучимы никим же, но сами ся мучать, и то творять не мовенье собе, а мученье». (Стр. 4).

…яко при сем цари приходиша Русь на Царьгород, якоже пишется в летописаньи гречьстем…852 год. (Стран. 7)

Олег и кудесник… Се же дивно есть, яко от волхвования сбывается чародейством. (Ст. 16)

…и подъяста и два варяга мечьми под пазусе… (Стр. 33)

Взяша главу его и во лбе его съделаша чашю, оковавше лоб его, и пьяху по нем. Стр. 31. Каким инструментом?

суть бо греци лстиви и до сего дни. Стр. 29.

Устрои же и се (Владимир), рек: «яко немощнии и болнии не могут долезти двора моего». Повеле пристроити кола; въскладше хлебы, мяса, рыбы, овощь разноличный, мед в бчелках, а в другых квас, возити по городу, въпрошающим: «кде болнии и нищ, не могы ходити?» тем раздаваху на потребу. Стр. 54.

Уведевше же се оканьный Святополк, яко еще (Борис) дышеть, посла два варяга прикончат его; онема же пришедшема и видившима, яко и еще жив есть, един ею извлек мечь, проньзе и к сердцю. Стр. 58.

…нача укаряти Болеслава, глаголя: «да то ти прободем трескою черево твое толъстое». Бе бо Болеслав велик и тяжек… 62.

В лето 6550. Иде Володимер, сын Ярославль, на Ямь, и победи я; и помроша кони у вой Володимерь, яко и еще дышющим конем, съдираху хъзы с них, толик бо бе мор в коних. Стр. 66.

Есть же могыла его (Святополка) в пустыни и до сего дне, исходить же от нея смрад зол. Стр. 63.

В лето 6552. Выгребоша 2 князя Ярополка и Ольга, сына Святославля, и крестиша кости ею, и положиша я в церкви святыя Богородица. В се же лето умре Брячислав, сын Изяславль, внук Володимерь, отець Всеславль, и Всеслав, сын его, седе на столе его; его же роди мати от вълхвованья, матери бо родивши его, бысть ему язвено на главе его, рекоша бо волсви матери его: «се язвено, навяжи на нь, да носить е до живота своего», еже носить Всеслав и до сего дне на собе, сего ради не милостив есть на кровьпролитье. Стр. 67.

В лето 6573. Ростиславу сущю Тмуторокани, и емлющу дань у касог и в инех странах, сего же убоявшеся грьци, послаша с лестью Котопана; одному же пришедшю к Ростиславу и вверившюся ему, чтяшеть и Ростислав. Единою же пьющю Ростиславу с дружиною своею, рече Котопан: «Княже! хочю на тя пити»; оному же рекшю: «пий». Он же испив половину, а половину дасть князю пити; дотиснувъся палцем в чашю, бе бо имея под ногтем растворенье смертное, и вдасть князю, урек смерть до дне семаго (то есть седьмого). Оному же испившю, Котопан же пришед Корсуню поведаше, яко в сий день умреть Ростислав, якоже и бысть; сего же Котопана побиша каменьем Корсуньстии людье… Стр. 72.

лето 6579)… Ян же рече (волхвам): «по истине лжа то: створил бог человека от земле, сставлен костьми и жылами от крове, несть в нем ничтоже; и не весть ничтоже, но токмо един бог весть». Стр. 76.

Паче же женами бесовьская волъшвенья бывають, искони бо бес жену прелсти, си же мужа; тако в си роди много волхвують жены чародейством, и отравою, и инеми бесовьскыми козньми. Стр. 77.

Таци бо беша любовници, и въздержьници, и постници, от них же наменю неколико мужь чюдных. Яко се первый Демьян презвутер: бяше тако постник и въздержник, яко разве хлеба и воды ясти ему до смерти своея. Аще кто коли принесяше детищь болен, кацем любо недугом принесяху в манастырь, ли свершен человек, кацем любо недугом одержим, приходяше в манастырь к блаженому Феодосью: повелеваше сему Дамьяну молитву створити болящему; и абье створяше молитву и маслом помазаше, и приимаху ицеленье приходящии к нему. Стр. 81.

Феодосий же уведав, яко Антоний шел Чернигову, шед с братьею взя Исакия, и принесе и к собе в келью и служаше около его; бе бо раслаблен телом, яко не мощи ему обратитися на другую страну, ни встати, ни седети, но лежаше на единой стороне, под ся полеваше, многажды и червье въкыняхуся под бедру ему, с моченья и с полеванья. Феодосий же сам своима рукама омываше и спряташеть и за 2 лета створи ее около его. Се же бысть чюдно и дивно: яко за две лете лежа сий, ни хлеба вкуси ни воды, ни от какаго брашна ни овоща, ни языком проглагола, но нем и глух лежа за два лета. Феодосий же моляше бога за нь, и молитву творяше над ним день и нощь, дондеже на 3-ее лето проглагола, и слыша, и на ногы нача встаяти акы младенець, и нача ходити. И не брежаше в церковь ходити, нужею привлечахуть и к церкви; и посем научи на трапезницю ходити, и посажашеть и кроме братьи, положаху пред ним хлеб, и не възмяше его, но ли вложити в руце ему. Феодосий же рече: «положите хлеб пред ним, а не вкладайте в рукы ему, ат сам ест», и не бреже за неделю ясти, и помалу оглядавъся кусаше хлеба; тако научися ясти, и тако избави Феодосий от козни дьяволя… После этого:…и нача юродство творити… Стр. 83.

Сего же лета преставися Святослав, сын Ярославль, месяца декабря 27, от резанья желве… Стр. 85.

В лето 6600 (1091 г.). Предивно бысть Полотьске: в мечте ны бываше в нощи тутън, станяше по улици, яко человеци рищюще беси; аще кто вылезяше из хоромины, хотя видети, абье уязвен будяше невидимо от бесов язвою, и с того умираху, и не смяху излазити из хором посем же начаша в дне являтися на коних, и не бе их видети самех, но конь их видети копыта; и тако уязвляху люди полотьскыя и его область. Тем и человеци глаголаху: яко навье (то есть наяве) бьють полочаны. Се же знаменье поча быти от Дрьютьска. В си же времена бысть знаменье в небеси: яко круг бысть посреде неба превелик. В се же лето ведро бяше, яко изгараше земля, и мнози борове възгарахуся сами и болота; многа знаменья бываху по местом (и сами беды считались знаменьем), и рать велика бяше от половець и отвсюду: взяша 3 грады; Песочен, Переволоку, и много села воеваша, по обема странома. В се же лето воеваша половци ляхы, с Васильком Ростиславичем. В се же лето умре Рюрик, сын Ростиславль. В си же времена мнози человеци умираху различными недугы, яко же глаголаху продающе корсты, яко продахом корсты от Филипова дне до мясопуста 7

Скачать:TXTPDF

болит в хребте. Люди спать, а он желвей искать. Мал чирей, да гною полон. Мальчики в глазах. Медведь лежа целую зиму не ест, а на весне целую корову стрескает. Меж