Скачать:PDFTXT
С людьми древлего благочестия

обыде по ряду, и виде их всех, огражденных постом и молитвою, и сего света во уметы вся творящих, да токмо единаго Христа себе приобрящут. Такожде и нам подобает, о братие, внимати апостольскому учению и житию их подражати, и ограждати себе всегда постом и молитвою непрестанною: да приходящу к нам диаволу и видяшу нас в страсе божии и трепете всегда пребывающих, плевел своих всеяти в сердца наша никакоже возможет». (Гл. 4-я, л. 13 на об. и 14-й.)

«Хощу дамú дáси зде на блюде главу Иоанна Крестителя (говорит дочь Ирода на известном пиршестве). И печален бысть царь. Клятвы же ради, и за возлежащих с ним не восхоте отрещися ея, но повеле дати ей. И абие посла царь в темницу спекулатора, и повеле принести главу св. Иоанна предтечи. Спекулатор же шед усекну его в темнице, и принесе главу его на блюде, и даст ю девице, девица же отнесе ю матери своей. О злочестивыи и прескверныи и злосмрадныи и беззаконныи и блудныи Ироде, како не устрашился еси дати святое некрáдомое сокровище, и непорочное светило церковное, и благовестие царства небеснаго, главу Иоанна крестителя, Иродиаде злосмрадней и нечестивей во мзду сквернаго плясания; о Господи Владыко Царю небесныи, како стерпел еси таково беззаконие, и не повеле земли пожрети всех играющих тамо; скончав же течение свое предтеча господень, и сниде во ад, и познаша ú сущии во аде. Ту бо бяше Авраам и Исаак и Иаков, Исаия и Давыд, и прочии множество святых пророк. И вопрошаху Иоанна о Господе, глаголюще: идет ли убо свободити нас от скорбей сих, или не скончаются пророчествия наша о Нем. Инии же глаголаху: еда како хощет страсть прияти нас ради. Пророцы же крепляхуся глаголюще, еда како хощет смерть прияти; разумехом мы хотящее быти, и тако пророчествовахом миру всему. Рече же святыи Иоанн предтеча всем пророком: приидите вкупе вси вы и поведайте ми что пророчествовасте. Да слышавше подвижнее будете. И отвеща первыи пророк Давид, рече: аз разумех, яко без олвы тихо сходит с небесе, и рекох: снидет яко дождь на руно. Исаия пророк рече: аз разумех, яко от девы родитися хощет, и рекох: се дева во чреве приимет и родит сына и нарекут имя ему, Еммануил. И другии пророк отвещав рече; аз разумех яко дванадесять ученик, вместо дванадесяте патриарх хотяста ему служите, и рекох: во отец твоих место быша сынове твои. И другии рече: аз разумех яко хощет чудеса творити, и рекох: разверзутся очи слепых, и ушеса глухих услышат. Другии же отвещав рече: аз разумех яко ученик его хотяше предати, и рекох: ядыи хлеб мой возвеличил есть на мя лесть. И другии рече: аз разумех яко на тридесяти сребренницех хотяше продан быти, и рекох: поставиша цену мою тридесять сребренник, и Исаия пророк рече: аз разумех яко на суд хощет веден быти, и рекох: сам Господь на судище приидет со старцы людскими. И отвеща Иеремия пророк, глаголя: аз разумех яко нà древе хотят его распяти, и рекох: приидите вложúм древо в хлеб его, и возмем живот его. И другии отвещав рече: аз разумех, яко во гробе хотят положити его, и рекох: положиша мя в рове преисподнем, в темных и сени смертней. Се же пророком глаголющим, и веселящимся о благовещении предотечеве во аде. Слышав же ад[3] глаголы их и рече ко диаволу: о кόм сии глаголют высокомыслении: кто ли радость творя им, не веде: о ком же ли благовествует им токмо вижу в них радость велию. Отвещав же диавол ко аду, глагола ему: ни чтоже не ужасайся и небойся гласа их, и небрезú их веселитися, себо им ныне пришед радость творит Иоанн креститель, есть бо велик богогласник. Егда бе на земли, велико свидетельствоваше о человеце том, и глагола всему миру, яко сей есть Христос хотя избавити вселенную. И аз внидох во Иродиаду советницу мою и снаследницу, и тою прогневах Ирода царя на обеде и повеле в темнице Иоанну крестителю и пророку мирови главу усекнути, и дати отроковице, дщери Иродиадине, еюже Иродиада яко яблоком поигрá на блюде. Егоже глаголаше яко сей хотя избавити вселенную, но ни сего самого не избави. И отвеща ад ко диаволу глаголя: блюди откуду и чий есть сын; себо вельми радуются вси слышавше о нем. Блюди испытно, еда хощем единаго приобрести и всего мира лишени будем. Но еже не токмо не будет мú лишение, но и смеху, и поруганию достойни будем. Сия слышав диавол от ада страшливыя словеса, и иде ко Июдеом, и вооружи их на Господа Бога и спаса нашего Исуса Христа, сына Божия. И пребываше диавол в соборищи иудейском, и неотхождаше от них, научая их на распятие Господне. Неведяше бо окаянный диавол, яко Господня смерть всему миру будет воскресение. Абие же сатана пойде ко Господу нашему Исусу Христу сыну Божию, и искаше во апостолех како бы и котораго обрести молитвою не ограждена и постом, и обрете Июду не храняща заповеди Христовы. Тогда же посла Христос Июду во Иерусалим купли ради снедныя, и виде его диавол, постом и молитвою неограждена, но просто идуща путем, и напусти нань несытьство богатству, и сотвори его любителя сребру, и нача готовити его на предание Господа Бога и спаса нашего Исуса Христа сына Божия». (Гл. 5, листы 16–21.)

«И прият помысл Июда нанесенныи ему от диавола любити сребро, и возлюби тленное богатство, и взя на себя безстудство». (Гл. 6-я, л. 22-й.)

«Ведая же Исус Христос сын божии божеством своим, яко уже страсти Его пресвятыя час приходит. И того ради не отхождаше от пречистыя Матери своея пресвятыя Госпожи нашея владычицы Богородицы и присно девы Марии. Утешая ю спасительными своими словесы. Пречистая же мати Господня позна в словесех сына своего и Господа, яко уже прииде час страстей Его святых. Понеже бо всегда чтяше писание пророческое, и ведяше яко подобает пострадати Христу, и дати себе на смерть крестную, за избавление всего мира, и внити во славу свою. И вопроси Его глаголя: о, сыне и боже мой, повеждь ми яве матери и служебнице своей, что яко вижу Тя зело смущена и лице Твое святое вельми изменено; слышах бо о Тебе, яко грядеши во Иерусалим к беззаконным жидом: а они тебе уже коль краты хотеша убити. И слышах яко Ты хощеши тамо пасху ясти: понеже бо и послал еси двух апостолов своих уготовати тамо пасху. Господь же наш Исус Христос сын божий рече к матери своей: о возлюбленная мати моя Мария, не скорби о мне. Имам бо предан быти в руце человек грешник и поругаются мне, и оплюют, и умертвят, на кресте распеньше: но в третий день воскресну и твое имя возвеличу на земли паче всех родов человеческих. Госпожа же наша владычица пресвятая Богородица и присно дева Мария матерь Господня в той час отведе Исуса сына своего в тайное место, ни ким же видимо, и паде пред ним ниц на землю, и нача Его умоляти, дабы не шел во Иерусалим. Он же не даде матери своей до земли поклонитися, но удержа ю пречистыма своима рукама, и рече ей: о преблагословенная мати моя Мария, почто покаряешися пред сыном своим, тако кланяющися; повеждь дерзостно, что требуеши от Мене. Она же рече к нему с великим плачем и рыданием горьким, и с великою жалостию сердечною: о возлюбленный сыне и боже мой сладчайший, имам у Тебе днесь нечто просити, дабы исполнил прошение мое матернее, и прошение мое небы тще было, свем убо яко Ты учиши люди сам в законе, отца и матерь чтити, и вовсем их слушати. И Ты о возлюбленный сыне и боже мой послушай мене матере и рабы и служебницы своей; не ходи во Иерусалим, но аще хощеши сотворити пасху ясти, то сотвори зде в Вифании. Сице же рекши, и паде на честныя нозе Исусовы, с великими слезами. Он же удержа ю и недаде ей до земли пасти (о Христолюбцы верныя вси в вере Христовой живущий, зрите убо како творец небесный сам нам грешным образ показуя, дабы мы имели в чести родителей своих отца и матерь, и вовсем бы повиновалися и чтили их). Исус же рече к матери своей: о преблагословенная мати моя Марие, не имам итти во Иерусалим, но токмо в дом Заведеов. Она же рече: тако мне днесь поведа Мария сестра Лазарева, яко приидоша родители ея из Иерусалима, и поведаша яко умыслиша жидове о Тебе в велик день убити Тя. Понеже и оружие свое собраша, и воинов уготоваша, яти тя хотят. Но еще бы аз тому неверила, но понеже сердце мое от многаго смущения во мне сокрушается, и слезы безпрестанно от очию моею текут, и из персей моих воздыхание велие исходит, и мню тому в правду быти. И Ты, о возлюбленне сыне и боже мой, неходи во Иерусалим, ибо сам учиши от зла отходити, и гневу место давати. И сия словеса Исус Христос слышав от матери своея, вельми умилися, и Сам из пречистых своих очей слезы испусти, и рече к ней: о преблагословенная мати моя Марие, егда не приúде час мой, тогда аз уходих у них многажды. Иногда бо мя хотеша камением побити, и Аз от них невидимо проидох. Иногда же хотеша мя с горы низринути: Аз же божеством своим от многих их казней укрывахся. А днесь уже час мой прииде, еже от века проречено о Мне. На се бо мя отец мой посла, и на сие приидох Аз в мир, да от мучительства диаволя своею смертию спасý весь мир. Сие же слышавши пречистая Богородица, с великими слезами и жалостию сердечною объемши Его рукама своима, и ударися о землю горько, глаголющи: о сердце мое, о утроба моя ныне терзается во мне.[4] Днесь Симеоново пророческое слово сбысться истинно, еже прорече: и тебе самой оружие сердце твое пройдет. Како ты помыслеши, душе моя, о разлучении света моего; что же убо аз в скорби своей имам сотворити; яко сын мой и Бог, и свет очию моею, хощет со мною тяжце и горце разлучитися. Исус же нача ю утешати умиленными глаголы, и поведа ей, яко все имать терпети волею своею, да сотворит волю пославшаго Его отца, и исполнит пророчества,

Скачать:PDFTXT

обыде по ряду, и виде их всех, огражденных постом и молитвою, и сего света во уметы вся творящих, да токмо единаго Христа себе приобрящут. Такожде и нам подобает, о братие,