quod certissima fide
tenet2.
3. Domine Deus noster, de tua natura unica, vere prima, vellem
perfectiones, quas inesse non dubito, aliqualiter ostendere, si faveres.
Credo te simplicem, infinitum, sapientem et volentem3.
4. Domine Deus noster, plurimas perfectiones a philosophis de te
notas possunt Catholici utique concludere ex praedictis.
Tu primum efficiens.
Tu finis ultimus.
Tu supremus in perfectione et cuncta transcendis.
Tu penitus incausatus, ideo ingenerabilis et incorruptibilis, immo
omnino impossibilis non esse, quia ex te necesse esse; ideo aeternus,
quia interminabilitatem durationis simul habens sine potentia ad
1 De primo principiot I, 1.
2 De primo principio, III, 42.
3 De primo principio, IV, 80.
ЧАСТЬ ВТОРАЯ. РАЦИОНАЛЬНОЕ БОГОСЛОВИЕ
161
ЧАСТЬ ВТОРАЯ. РАЦИОНАЛЬНОЕ
БОГОСЛОВИЕ
I — ВОЗВЫШЕНИЕ УМА К БОГУ
1. Да дарует мне Первое Начало вещей в то веровать, то разуметь
и исповедовать, что было бы угодно Его величию и что возвысило
бы души наши к созерцанию Его.
Господи Боже наш, Моисею, рабу Твоему, вопрошающему
Тебя, Учителя истиннейшего, о Твоем имени, [дабы передать] его
сынам Израилевым, Ты, знающий, что о Тебе может вместить разум
смертных, имя Свое благословенное открывая, ответил: Я есмъ
Сущий)-. Ты есть истинное бытие, Ты есть всецелое бытие. Это,
если мне было бы возможно, желал бы я знать. Помоги мне, Господи,
вопрошающему, к какому познанию об истинном бытии,
которое есть Ты, может прийти наш естественный разум
2. Господи, Боже наш, Ты, сказавший о Себе: Я есмъ первый и
последний2, научи раба Твоего доказать с помощью разума то, что
Ты есть и первое производящее [начало], и первый по превосходству,
и последняя цель — то, во что раб Твой несомненнейшим образом
верует.
3. Господи Боже наш, Твоей единой природы, воистину первой,
хотел бы я хоть как-то, если Тебе будет угодно, явить совершенства,
в существовании коих я не сомневаюсь.
Верую, что Тебе присущи простота, бесконечность, премудрость
и воля.
4. Господи Боже наш, многие относящиеся к Тебе совершенства,
известные философам, могут приписать Тебе и католики.
Ты — первое производящее [начало]. Ты — последняя цель. Ты —
высший по совершенству и все превосходишь. Ты — не имеющий
причины своего бытия, а потому непорождаемый и неуничтожимый,
более того, вообще не могущий не быть, ибо Ты есть от себя
необходимое бытие; и потому Ты вечный, ибо целиком и сразу обладаешь
непрерывностью длительности без возможности к по
PARS SECUNDA. THEOLOGIA RATIONALE
successionem; quia nulla successio esse potest, nisi in continue causato
aut saltern in essendo ab alio dependente, quae dependentia
longe est a necessario ex se in essendo.
Tu vivus vita nobilissima, quia intelligens et volens. Tu beatus,
immo essentialiter beatitudo, quia tu es comprehensio tui ipsius. Tu
visio tui clara et dilectio iucundissima; et licet in te solo beatus, tibi
summe sufficias, tu tamen omne intelligibile simul actu intelligis. Tu
omne causabile simul contingenter et libere potes velle et volendo
causare; verissime igitur es potentiae infinitae. Tu incomprehensibilis,
[tu] infinitus; nam nihil omnisciens est finitum.
Nullum infinitae potentiae est finitum, nee supremum in entibus;
nee finis ultimus est finitum. Nee per se exsistens simplex penitus
est finitum. Tu es in fine simplicitatis, nulla partes habens re distinctas,
nullas realitates in essentia tua habens veraciter non easdem.
In te nulla quantitas, nullum potest accidens inveniri; et ideo es
secundum accidentia non mutabilis, sicut te in essentia esse immutabilem
superius iam expressi.
Tu solus simpliciter es perfectus: non perfectus Angelus, aut corpus,
sed perfectum ens, tibi nihil deest entitatis possibilis alicui
inesse. Non potest omnis entitas alicui formaliter inesse; sed potest
in aliquo formaliter vel eminenter haberi, quomodo tu Deus habes,
qui es supremus entium, imo solus in entibus, infinitus. Tu bonus
sine termino, bonitatis tuae radios liberalissime communicans, ad
quern amabilissimum singula suo modo recurrunt ut ad ultimum
finem suum.
Tu solus es Veritas prima Quippe quod non est, quod apparet, falsum
est. Igitur est aliud sibi ratio apparendi, quia sola eius natura
ЧАСТЬ ВТОРАЯ. РАЦИОНАЛЬНОЕ БОГОСЛОВИЕ
следовательности; ибо никакая последовательность не может быть
ни в чем, кроме как в непрерывно причиняемом или по крайней
мере в зависимом от другого в бытии, ибо зависимость далеко
отстоит от необходимости существования от самого себя.
Ты живой и живешь жизнью благороднейшей, ибо Ты обладаешь
разумом и волей. Ты блаженный, более того, Ты по существу
Своему есть [само] блаженство, ибо Ты есть постижение
Самого Себя. Ты есть видение Себя ясное и любовь сладостнейшая;
и хотя Ты блажен в Себе Самом и совершенно достаточен
Себе, Ты, однако, сразу актуально постигаешь все умопостигаемое.
Ты можешь все причиняемое сразу и желать контингентно
и свободно, и, желая, производить; воистину Ты имеешь
бесконечное могущество. Ты неохватный, [Ты] бесконечный; ибо
ничто всеведущее не может быть конечным.
Ничто всемогущее не может быть конечным, как не может
быть конечным высшее из сущих; как не может быть конечной
последняя цель. Ничто само через себя существующее и совершенно
простое не может быть конечным Ты предельно прост, не
имея никаких частей, реально различных, не имея никаких реальностей
в сущности Твоей воистину не тождественных. В Тебе не
находится никакого количества, никаких акциденций; и потому
Ты неизменяем по акциденциям, равно как Ты неизменен в сущности
Твоей, как я уже сказал выше.
Ты один безусловно совершен во всем: не как совершенный ангел
или совершенное тело, но как совершенное сущее, Ты не лишен
ничего, что было бы в какой-либо другой возможной сущности.
Не может каждая сущность быть формально присущей чемулибо;
но может иметься в чем-либо формально или эминентно3,
как Ты, Господи, обладаешь — Ты, Который есть высший из
сущих, более того, единственный бесконечный из сущих. Ты
бесконечно благ, Ты лучи Твоей благости щедрейшим образом сообщаешь,
к Тебе, Возлюбленнейшему, единичные [творения] своим
способом обращены как к последней своей цели.
Ты один только есть первая истина. Ибо то, что [в действительности]
не есть то, чем кажется, ложно. Следовательно, основание
PARS SECUNDA. THEOLOGIA RATIONALIS
esset sibi ratio apparendi, apparere esse quod est. Tibi nihil aliud est
ratio apparendi, quia in tua essentia tibi primitus apparente; ac per
hoc tibi nihil posterius est ratio apparendi. In ilia, inquam, essentia
omne intelligibile sub perfectissima ratione intelligibilis, est intellectui
tuo praesens.
Tu es ergo intelligibilis Veritas praeclarissima et Veritas infallibilis,
et veritatem omnem intelligibilem, certitudinaliter comprehendens.
Non enim alia, quae in te apparent, ideo tibi inesse apparent ut te
fallant, quia in te apparent; quia haec ratio apparendi non prohibet
propriam rationem ostensi per ipsam tuo intellectui apparere. Sicut
noster visus fallitur, quando extranei apparentia prohibet illud quod
est apparere, non ita est in tuo intellectu; immo, tua essentia apparente,
quidlibet in ipsa relucens ex eius perfectissima claritate, tibi
secundum propriam rationem apparet. De veritate tua et ideis in te,
non est opus amplius pertractare meum propositum exequendum4.
5. Multa de ideis dicuntur quibus numquam dictis, imo nee ideis
nominatis, non minus de tua perfectione scietur. Hoc constat, quia
tua essentia est perfecta ratio cognoscendi quodcumque cognoscibile
sub ratione quacumque cognoscibilis. Appellet ideam, qui vult; hie
non intendo circa graecum illud et platonicum vocabulum immorari.
Praeter praedicta, de te a Philosophis praedicata, saepe te
Catholici laudant omnipotentem, immensum, ubique praesentem
iustum et misericordem, cunctis creaturis et specialiter intellectualibus
providentem, quae ad tractatum proximum differunt
In hoc quippe tractatu primo tentativi videre, qualiter metaphysica
de te dicta ratione naturali aliqualiter concludantur. In sequenti
De primo principio, IV, 155.
ЧАСТЬ ВТОРАЯ. РАЦИОНАЛЬНОЕ БОГОСЛОВИЕ
явления есть нечто отличное от самого являющегося, поскольку
если бы основанием явления4 была только его природа, она являла
бы то, что оно есть. Для Тебя ничто иное не есть основание явления,
поскольку в Твоей сущности, явленной Тебе прежде всего,
[явлено все прочее]; и поэтому для Тебя ничто последующее не
есть основание явления^. В этой, говорю, сущности все умопостигаемое
совершеннейшим образом присутствует перед Твоим разумом.
Ты есть, следовательно, преяснейшая умопостигаемая истина и
истина безошибочная, достоверно объемлющая всякую умопостигаемую
истину. Ибо прочие [вещи], что в Тебе являются, не ААЯ
того в Тебе являются, чтобы Тебя вводить в заблуждение, поскольку
они в Тебе являются; так как этот способ появления не препятствует
им предстать в собственном виде перед Твоим разумом
Если наше зрение обманывается, когда появление постороннего
мешает появиться тому, что есть на самом деле, то не так в Твоем
постижении вещей; более того, когда явлена Твоя сущность, все в
ней светящееся от ее совершеннейшего сияния является Тебе сообразно
своей собственной сущности. Об истине Твоей и идеях в
Тебе нет нужды более пространно толковать для исполнения
моего намерения.
5. Многое говорится об идеях6, но даже если бы о них не было
[столь много] сказано, более того, будь они вообще не упомянуты,
и без них не меньше известно о Твоем совершенстве. Это очевидно,
так как Твоя сущность есть совершенная причина познания
любого познаваемого под любым аспектом познаваемого.
Пусть, кто хочет, называет это идеей; я не желаю здесь задерживаться
на этом греческом и платоновском термине.
Помимо вышесказанного, что о Тебе говорят философы, католики
часто называют Тебя всемогущим, необъятным, вездесущим,
справедливым и милосердным, провидящим о всех творениях, и
особенно — о наделенных разумом, что относится к теме следующего
трактата7.
В настоящем же трактате я в первую очередь попытался увидеть,
какие метафизические положения о Тебе выводятся как
PARS SECUNDA. THEOLOGIA RATIONALIS
ponentur credibilia, in quibus ratio captivatur, quae tamen eo sunt
Catholicis certiora, quo non intellectui nostro caecutienti et in
pluribus vacillanti, sed tuae solidissimae veritati firmiter innituntur.
Unum tamen est, quod hie pono […p.
6. Quod scilicet unus Deus sis, extra quern non est alter, sicut per
Prophetam dixisti. Ad quod ostendendum non puto deficere
rationem. Ad hanc conclusionem propositiones quinque propono,
quarum quaelibet probata, infert propositum principale.
Prima est unicus tantum numero est infinitus intellectus.
Secunda: una numero tantum est infinita voluntas. Tertia: una
numero tantum est infinita potentia. Quarta: unum numero tantum
est necesse esse. Quinta: unica sola est bonitas infinita […]6.
7. Domine Deus noster! Tu es unus naturaliter. Tu es unus
numeraliter. Vere dixisti, quod extra te non es Deus. Nam etsi