бы запрещено, с ним становилось бы
невозможным достижение последней цели.
В ином смысле говорится, что нечто относится к естественному
закону, поскольку оно во многом созвучно этому закону, хотя
и не следует с необходимостью из практических принципов,
которые известны из самих терминов и всякому постигающему
разуму известны с необходимостью; и в этом смысле нет сомнения,
что все заповеди также и второй скрижали относятся к естественному
закону, ибо их правильность весьма созвучна первым
PARS QUINTA: DOCTRINA DE HOMINE ET COMMUNITATE
consonat primis principiis practicis necessario notis.
Sed an sit de lege naturae stricte de Sabbato, quantum ad cultum
pro aliquo tempore determinato exhibendum Deo, dubium est; quia
si non, igitur absolutae Deus posset dispensare, quod homo toto tempore
vitae suae non haberet bonum motum circa Deum; quod non
videtur probabile, quia sine omni bono velle finis ultimi, non potest
aliquis habere simpliciter bonum velle circa ea quae sunt ad finem,
et ita numquam teneretur ad bonum velle simpliciter; quia qua
ratione non sequitur ex lege naturae stricte loquendo, quod nunc sit
exhibendus cultus Deo, pari ratione de quolibet tempore determinato^.
7. Sic igitur omnia recolligendo: primum negatum est omnia praecepta
secundae tabulae esse de lege naturae, stricte loquendo.
Secundo concessum est duo prima primae tabulae esse de lege naturae
stricte loquendo. Tertio dubitandum est de tertio primae tabulae
praecepto. Et quarto concessum est omnia esse de lege naturae,
large loquendo88.
8. Contra primum istorum [idest non omnia praecepta secundae
tabulae esse de lege naturae] arguo: quia secundum Apostolum ad
Romanos 13: Non adulterabis, non occides, et si quod est dLiud man-
datum, in hoc verbo instauratur. DUiges proximum tuum, includuntur
praecepta secundae tabulae; hoc enim Apostolus ibi videtur probare
expresse, unde in fine concludit: Qui dtligit proximum, legem implevit.
Hoc probatur auctoritate Salvatoris Mattheus 22: In his tota lex
pendent et prophetae,
Sed dilectio proximi necessario sequitur ex hoc principio necessario
Deus est diligendus; igitur a primo ad ultimum omnia praecepta
secundae tabulae sequuntur necessario ex primo praecepto pri
87 Ordinatio, III, d 37, q. un., n. 6.
88 Ordinatio, III, d 37, q. un., n. 8.
ЧАСТЬ ПЯТАЯ: УЧЕНИЕ О ЧЕЛОВЕКЕ И ОБЩЕСТВЕ
практическим принципам, известным с необходимостью.
Но относится ли к естественному закону в строгом смысле заповедь
о Субботе как о почитании, долженствующем в какое-то
определенное время быть оказываемым Богу, неясно; ибо если нет,
тогда Бог в абсолютном смысле мог бы дозволить, чтобы человек
в течение всей своей жизни не имел благого устремления к Нему;
что не представляется вероятным, ибо без всякого благого желания
последней цели никто не может безусловно обладать благим
желанием по отношению к тому, что способствует достижению
цели, а потому никогда не был бы обязан к благому желанию
безусловно; ибо по какой причине из естественного закона в строгом
смысле не следует, что почитание Богу следует оказать ныне,
по той же причине не будет следовать, что Богу следует оказывать
почитание и в любое другое определенное время.
7. Итак, если подытожить все вышесказанное, то, во-первых,
следует отрицать, что все заповеди второй скрижали относятся к
естественному закону в строгом смысле. Во-вторых, следует согласиться,
что две первые заповеди первой скрижали относятся к
естественному закону в строгом смысле. В-третьих, можно усомниться
касательно третьей заповеди первой скрижали. И в-четвертых,
надо признать, что все заповеди относятся к естественному
закону в широком смысле.
8. Против первого из этого [т. е. что не все заповеди второй
скрижали относятся к естественному закону] аргументирую согласно
посланию Апостола к Римлянам 13, 966: Не прелюбодействуй,
не убивай, и если что другое заповедано, все в этом слове
заключается: Возлюби ближнего своего, [показывая], что заповеди
второй скрижали включаются [в естественный закон]; ибо это
Апостол там, как представляется, ясно доказывает, отчего в конце
он и заключает: Кто любит ближнего, тот исполнил закон67. Это
доказывается и авторитетом Спасителя, Матфей 22: На этих
[двух заповедях] утверждается весь закон и все пророки68.
Но любовь к ближнему с необходимостью следует из этого необходимого
принципа: Бог должен быть любим, следовательно, все
заповеди второй скрижали, от первой до последней, необходимо
PARS QUINTA: DOCTRINA DE HOMINE ET COMMUNITATE
mae tabulae?
Et ita, si praecepta primae tabulae sunt stricte de lege naturae,
sequitur quod praecepta secundae tabulae erunt etiam stricte de lege
naturae, licet sint conclusiones eiusdem principii […]89.
9. Ad hoc potest tripliciter responded: Primo modo, quod illud
praeceptum: Diliges Dominum Deum tuum, non est simpliciter de
lege naturae, in quantum est affirmativum, sed in quantum est negativum
prohibens oppositum: non odire enim est simpliciter de lege
naturae, sed an aliquando amare, dubitatum est supra in tertio praecepto.
Nunc autem ex ilia negativa non sequitur quod volendum sit
proximo diligere Deum, licet sequeretur ex affirmativa ilia de qua
non est certum, quod sit de lege naturae, stricte loquendo.
Secundo potest responded quod ex illo praecepto: Diliges
Dominum Deum tuum, non sequitur quod debeam velle proximum
diligere Deum […]. Ad illud quod perfecte diligens vult dilectum
condiligi, potest dici quod hoc est verum ab eo scilicet, cuius amicitia
placet dilecto; non autem est certum ex lege naturae de
quocumque, quod eius dilectio acceptetur a Deo dilecto.
Tertio potest dici, quod licet sit de lege naturae stricte proximum
esse diligendum, sicut prius expositum est, idest, simpliciter esse
volendum proximo ipsum diligere Deum, quia hoc est diligere proximum,
tamen ex hoc non sequuntur praecepta secundae tabulae,
puta quod nolendum sit ipsum occidere, quoad bonum personae propriae;
vel quod nolendum sit adulterari, quoad bonum personae
coniunctae sibi; vel quod nolendum sit furari quoad bonum fortunae
quo ille utitur; quod exhibenda sit parentibus reverentia tarn in
89 Ordinatio, III, d 37, q. tm, n. 9.
ЧАСТЬ ПЯТАЯ: УЧЕНИЕ О ЧЕЛОВЕКЕ И ОБЩЕСТВЕ
следуют из первой заповеди первой скрижали.
И таким образом, если заповеди первой скрижали относятся к
естественному закону в строгом смысле, то из этого следует, что
заповеди второй скрижали также будут относиться к естественному
закону в строгом смысле, хотя и являются лишь выводами
из того же принципа […].
9. На это можно ответить трояким образом. Во-первых, эта
заповедь: Возлюби Господа Бога твоего, — не относится безусловно
к естественному закону в той мере, в какой является суждением
утвердительным, но относится лишь в той мере, в какой
является суждением отрицательным, т. е. запрещающим противоположное:
ибо не ненавидеть — это безусловно относится к естественному
закону, но следует ли когда-либо любить — сомнительно,
как [сказано] выше относительно третьей заповеди. Далее: из этой
отрицательной [заповеди] не вытекает, что следует желать, чтобы
ближний любил Бога, хотя это и следовало бы из той утвердительной,
относительно которой неясно, относится ли она к естественному
закону в строгом смысле.
Во-вторых, можно ответить, что из заповеди: Возлюби Господа
Бога твоего, — не следует, что я должен желать, чтобы ближний
любил Бога […]. Касательно утверждения, что совершенным образом
любящий желает, чтобы любимого любили и другие, можно
заметить, что это истинно применительно к тому, чья дружба
угодна любимому; но из естественного закона не следует с достоверностью,
что любовь всякого принимается любимым [им] Богом.
В-третьих, можно сказать, что хотя то, что ближнего следует
любить, относится к естественному закону в строгом смысле, как
было разъяснено выше, т. е. безусловно следует желать ближнему,
чтобы он любил Бога, ибо это и есть любить ближнего, однако из
этого не вытекают заповеди второй скрижали, например, что
нельзя ближнего убивать, ибо этот запрет касается [лишь] его
личного блага; или что нельзя прелюбодействовать, ибо этот запрет
касается личного блага супруга или супруги; или что нельзя красть,
ибо это касается блага, которым пользуется ближний; что нужно
оказывать почтение родителям как в том, что касается уважения,
PARS QUINTA: DOCTRINA DE HOMINE ET COMMUNITATE
honoribus quam in sustentationibus; et ita de aliis praeceptis secundae
tabulae; quia possibile est me velle proximum diligere Deum, et
tamen nolle vel non velle sibi vitam corporalem, vel servare fidem
coniungii, et sic de aliis; et per consequens possunt ista duo stare
simul, scilicet me velle proximum diligere Deum, sicut ego debeo
Deum diligere, sicut quoddam verum necessarium conclusum ex
principiis practicis, et me nolle proximo hoc bonum, vel illud cuius
est expressivum secundae tabulae, cum non sit verum necessarium90.
10. Et tunc ad auctoritatem Pauli et Christi potest did, quod Deus
nunc de facto explicavit dilectionem proximi ultra illud quod includit
in quantum sequitur ex principiis legis naturae, ita quod, licet, ut
concluditur ex principiis legis naturae, non contineat nisi velle proximo
ipsum diligere Deum in se, tamen, ut explicatum est, includit
esse volendum bona, vel saltern esse non volendum proximo mala
opposita, ut iniuste sibi auferre vitam corporalem, fidem coniungii,
bona temporalia, etc91.
11. Verum est, igitur, quod diligens proximum legem implevit, eo
modo scilicet quod lex explicata debere servari, licet non eo modo
quo dilectio proximi concluditur ex primis principiis legis naturae;
et a simili, tota lex quantum ad secundam tabulam et Prophetae pendet
ex hoc praecepto: Diliges proximum tuum sicut teipsum, intelligendo
tale praeceptum non ut sequitur ex primo principio practico
legis naturae, sed ut Legislator intendit debere illud servari prout
explicatur in praeceptis secundae tabulae92.
12. Haec est lex perfectissima, quam Trinitatis disposuit dare
homini pro statu viae; est enim ultima, secundum illud Matthaei
XXVI: Novi et aeterni Testamenti, id est, post quod nullum aliud est
futurum. In processu autem ab imperfecto ad perfectum posteriora
sunt perfectiora93.
90 Ordinate, III, d 37, q. un., n. 10.
91 Ordinate, III, d 37, q. tm, n. 11.
92 Ordinate, III, d 37, q. un., n. 12.
93 Ordinate, III, d 2, q. 1, n. 2.
ЧАСТЬ ПЯТАЯ: УЧЕНИЕ О ЧЕЛОВЕКЕ И ОБЩЕСТВЕ
так и в том, что относится к их материальной поддержке; и то же
о прочих заповедях второй скрижали: ибо для меня возможно желать,
чтобы ближний любил Бога, и однако не желать ему телесной
жизни или верности супруги и так же о прочем; и следовательно,
то и другое может сосуществовать одновременно, а именно,
что я желаю, чтобы ближний